Provize realitní kanceláře

Provize realitní kanceláře

Provize realitní kanceláře se odvíjí primárně od tržní ceny nemovitosti a také od toho, v které části České republiky svou nemovitost prodáváte. Očekávaná výše provize se totiž napříč Českem značně liší. Níže uvádíme tabulku, ve které naleznete standardní výše provize profesionálních realitních kanceláří či makléřů v Praze a v Brně v roce 2017.

Při výběru realitní kanceláře, resp. makléře, je kromě výše provize nezbytné vzít v potaz další 2 parametry, které se s výší provize úzce pojí. Jsou to rozsah služby a profil makléře.

Rozsah služby

Český realitní trh trpí vysoce netransparentním prostředím, a proto je pro majitele nemovitosti velmi těžké se v něm orientovat. Cílem FÉRmakléři.cz je tuto netransparentnost minimalizovat. Proto jsme stanovili základní rozsah služeb, který by měl každý solidní makléř v rámci své provize při prodeji nemovitosti poskytovat. Mělo by se jednat o tyto služby:

  1. Osobní seznámení s nemovitostí.
  2. Profesionální ocenění na základě dat z trhu.
  3. Profesionální nafocení a popis nemovitosti v inzerátu: Je dokázáno, že na profesionální fotografie klikne v inzerátech dvojnásobné množství potenciálních zájemců. Přečtěte si náš článek na toto téma.
  4. Zajištění půdorysu nebo vizualizace: Zájemci chtějí mít představu o rozložení bytu. Bez půdorysu nebo vizualizace ztrácí váš inzerát na atraktivitě a prodlužuje se doba prodeje.
  5. Vystavení na největších realitních serverech: Mezi největší se dlouhodobě řadí: sreality.cz, reality.idnes.cz, realitymix.cz.
  6. Vedení prohlídek a komunikace se zájemci: Solidní makléř by měl vycítit u zájemců, zda se jedná pouze o „zvědavce“, anebo o skutečného zájemce. Než se nemovitost podaří prodat, je pravděpodobné, že se uskuteční 10, klidně i 15 prohlídek. Toto je velice individuální.
  7. Kvalitní a ověřené smlouvy (rezervační, kupní, úschovní).
  8. Advokátní úschova: V žádném případě by se nemělo jednat o složení kupní ceny na účet realitní kanceláře.
  9. Provedení návrhu na vklad vč. zaplacení kolku.
  10. Reklamní plachta v případě, že to dává smysl pro danou nemovitost.
  11. Průběžné informování o reakcích zájemců a krocích makléře.
  12. Předání nemovitosti kupujícímu.
  13. Převod energií a služeb spojených s užíváním nemovitosti z prodávajícího na kupujícího.

Další služby jako jsou například video-prohlídky, virtuální prohlídky, homestaging apod. jsou již na individuálním zájmu majitele. Proto je do seznamu základních služeb nezařazujeme.

Profil makléře

Samotná osoba makléře hraje při realizaci prodeje nejstěžejnější roli. Od jeho profesionality, odbornosti a schopností se pak odráží to, zda se vám podaří prodat nemovitost za tržní (či dokonce vyšší cenu) v rozumné době, anebo zda se budete trápit z důvodu chyb, které makléř napáchal ve smlouvách.

V České republice je více než 15 000 osob, které si říkají „realitní makléř“. Těch skutečných makléřů, kteří by odvedli svou práci ve vysoké kvalitě a za férovou cenu, je mnohem méně. Pro představu: V Česku cca 10x víc makléřů na 1 obyvatele než v Německu. Mnoho makléřů u nás se tak snaží přijít pouze k „rychlým“ penězům a majitelům pak přinášejí nemálo starostí. Nemluvě o tom, jakou dělají pověst celé profesi. Proto je u makléře důležité sledovat zejména: odbornost, zkušenosti, znalost daného trhu, prodejní schopnosti, příjemnost jeho vystupování, prezentaci, dochvilnost a rychlost komunikace. Souhrnně a jednoduše – jeho profesionalitu. Jak ji ale člověk bez předchozí zkušenosti s makléřem může vyhodnotit?

Profesionalitu makléře lze ověřit teprve na základě nezávislých doporučení předchozích klientů. FÉRmakléři.cz proto majitelům, jež se rozhodli prodat svou nemovitost, nejen vybírají už ty ověřené, ale dávají majitelům šanci makléře ohodnotit a podat na něj zpětnou vazbu. Díky tomu mohou příště dostávat práci pouze ti, kteří si ji zaslouží.

Majitel, který se rozhodne pro profesionálního makléře říkajícího si o 5% provizi z ceny prodeje, může ve výsledku svou nemovitost prodat rychleji a obdržet v čisté hodnotě víc peněz, než makléř říkající si o 3,5 % z ceny prodeje. Schopnosti, zkušenosti a profesionalita hrají obrovskou roli.

Shrnutí:

Provize je pouze jedním ze tří atributů makléře, které je nutno sledovat. Jsou to:

1) výše provize

2) rozsah služeb za danou provizi

3) profesionalita makléře

Publikováno: 29.5.2017

Poslední aktualizace: 8.1.2020

Téma: Realitní makléř Odhad ceny nemovitosti Předání nemovitosti Advokátní úschova Provize realitních kanceláří

Související články

Jak na prodej nemovitosti?

Téma: Home staging Rezervační smlouva na nemovitost Katastr nemovitostí Prodej nemovitosti Výpis z katastru nemovitostí Advokátní úschova List vlastnictví (LV)

Ceny nemovitostí stoupají, hlavně v Praze a okolí. Také už jste přemýšleli, že na té svojí zkusíte vydělat prodejem? Pokud ano, nebo se o tuto problematiku zajímáte z jiného důvodu, pak čtěte dále. Tento článek je určený přesně pro vás.

Přečíst článek

Home staging jako cesta k výhodnému prodeji nemovitosti

Téma: Realitní makléř Prodej nemovitosti Home staging

Prodej bytu či domu se může zdát velmi jednoduchý. Nafotíte nemovitost, napíšete o ní pár slov, vyvěsíte na správné portály a čekáte. Co když je ale čekání nekonečné?

Přečíst článek

Jak prodat nemovitost bez realitky úspěšně a bezpečně?

Téma: Kupní smlouva na nemovitost Provize realitních kanceláří Realitní makléř Prodej nemovitosti

Prodej nemovitosti je pro mnoho lidí největší transakce, jakou za svůj život udělají. Jak na to a jaké výhody a nevýhody má prodej domu bez realitky? Čtěte v toto článku.

Přečíst článek

Potřebujete se poradit?

Vyplňte své kontaktní údaje, naši zkušení odborníci vám rádi pomůžou.

Odesláním formuláře souhlasím s smluvnímí podmínkami a se zpracováním osobních údajů .

Mohli jste nás vidět
v těchto médiích