Prodej bytu či domu se může zdát velmi jednoduchý. Nafotíte nemovitost, napíšete o ní pár slov, vyvěsíte na správné portály a čekáte. Co když je ale čekání nekonečné?
Největším rizikem při prodeji nemovitosti na vlastní pěst je dlouhé čekání na kupce a následné přistoupení na nevýhodné podmínky a nižší cenu. Protože za další čekání už to přece nestojí, s prodejem nakonec souhlasíme.
Pouhé čekání vám totiž nenavrhne ani kvalitní makléř. V takové chvíli je třeba začít se pídit po důvodech, které odrazují potenciální kupce. Velmi častou příčinou je špatná prezentace nemovitosti.
Řešením takové situace může být vhodný home staging, který dokáže nemovitost udělat více atraktivní a oslovit tak větší počet potenciálních zájemců.
Vybíráme z 11 737 realitních makléřů z celé ČR. Doporučíme vám pouze ty kvalitní,
Prodávate nemovitost?
Získejte až o 10% vyšší cenu
Nechte si od nás doporučit ověřeného makléře, opravodovného specialistu v oboru,
s nejlepší nabídkou v dané lokalitě.
s nejlepší nabídkou v dané lokalitě. Finální volba je čiste na vás.
Naše srovnání je nezávazné a zdarma.
Co je to home staging
Home staging [houm stejdžing] doslova znamená aranžování domova. Pomocí určitých pravidel esteticky připravujete byt či dům na focení, případně na prohlídky se zájemci.
Cílem home stagingu není rozsáhlá a nákladná rekonstrukce nebo zakrývání vad. Jde často pouze o jednoduché úkony, jako jsou úklid, aranžování dekorací a nábytku, které se v bytě už nachází. Výsledkem je pak sladěná, čistá, vzdušná nemovitost, která vypadá jako z katalogu.
“Home Staging je v první řadě o „odosobnění“ dané nemovitosti. O drobných detailech, někdy ale i o kompletním vybavení nemovitosti. Jde o to, aby na případné zájemce nemovitost působila co nejlépe, aby si dokázal v ní představit sám sebe a říct – tak tady chci žít,” vysvětluje makléř Michal Hrubý z Ostravy.
Home staging často není o rozsáhlé rekonstrukci, ale o správné úpravě vzhledu nemovitosti. Zdroj: sellafurniture.com
I drobnosti dělají zázraky
Obvyklou obavou prodávajících je, že do takové úpravy nemovitosti budou muset vložit desetitisícové investice. Každá investice je samozřejmě rozumná jen do výše její návratnosti. Takové obavy ale nejsou podle specialistky na home staging Mirky Došlé na místě: “Z mé zkušenosti neznám případ, kdy by se investice nevyplatila.”
Není tedy nutné celý byt či dům předělat, skutečně stačí detaily – natření starých radiátorů či zárubní, opravy prasklin ve zdech. Zázraky také umí prosté vymalování nebo renovace dřevěného obložení či podlahy.
Výmalbu doporučujeme zejména v místnostech s barevnými zdmi. Nezapomínejte, že každý člověk má jiný vkus, proto je bílá sázkou na jistotu.
Při home stagingu se snažte trefit do vkusu co největšímu okruhu lidí. Zdroj: sellafurniture.com
Zařízená místnost prodává lépe
Lidé nehledají nemovitost, hledají místo na bydlení. Domov, kde se budou cítit dobře. To je jeden z hlavních parametrů, kterým se kupující řídí a vy byste jej měli mít stále na paměti.
Přesně toto totiž prodáváte – dojem příjemného domova. Kupující si musí dokázat vytvořit v hlavě představu, jak se v dané nemovitosti žije, například támhle se bude dobře sedět s přáteli, tady se bude vyjímat sbírka kabelek.
Ne každý má však dar představivosti. Takový člověk, když vidí prázdný byt, žádné možnosti nevidí. Nemovitost v něm žádný dojem nezanechá. Právě proto byste měli myslet na vybavení i v bytech, kde žádné aktuálně nemáte.
Samozřejmě vám tím neradíme, abyste vyrazili na nákupy a byt či dům vybavili, přestože jej chcete nabízet prázdný. Ti nejlepší odborníci na home staging vám dokážou nejen nemovitost správně naaranžovat, ale také zapůjčit vybavení na nafocení a po dobu prohlídek.
Zařízená místnost podpoří představivost kupujících. Zdroj: sellafurniture.com
Bez kvalitních fotografií se neobejdete
Fotografie i prohlídky jsou pro prodej nemovitosti velmi důležité. Fotografiemi děláte první dojem (a nezapomínejte, že právě ten nelze udělat dvakrát!) a úkolem prohlídek je potvrdit, že fotografie nelhaly.
Kvalitní fotografie jsou tak základem zájmu o vaši nemovitost. Jak tedy nafotit nemovitost, abyste udělali ten nejlepší první dojem?
- Místnost velmi pečlivě ukliďte a zbavte všech osobních věcí, jako jsou fotografie, hračky aj.
- Interiéry nemovitosti foťte širokoúhlým objektivem, budou tak působit přirozeně.
- Nesnažte se vše zachytit na jedné fotografii, raději jich pořiďte více.
- Nemiřte objektivem přímo na stěny, ale spíše do rohů místností. Při focení se vyhýbejte příliš členitým plochám.
- Foťte vždy za dobrých světelných podmínek – ve dne, s roztaženými žaluziemi a otevřenými dveřmi. Zároveň rozsviťte i umělé osvětlení. Rozmazané nebo tmavé fotografie určitě k inzerátu nepatří.
Správná fotografie dokáže změnit celou místnost. Zdroj: sellafurniture.com
Investice se vám musí vrátit
Home staging rozhodně není o tom, abyste nepromyšleně investovali do bytu či domu s myšlenkou, že se vám to vždy vrátí. Vždy je třeba vyhodnotit, co se vyplatí a co už smysl nedává. Některé změny mohou být hezké, výslednou cenu nemovitosti však neovlivní.
Podle Mirky Došlé je největší chybou investovat do rozsáhlých rekonstrukcí: “Standardně rekonstrukce kuchyní a koupelen nenavýší prodejní cenu, investice se při prodeji nevrací, ale jsou pouze bonusem ke kupovanému bytu.”
Pokud však home staging provedete správně, mohou být návraty investic velmi zajímavé. Uveďme si pár příkladů z praxe, o které se s námi podělila Mirka Došlá z designérského studia SellaFurniture.
Pronájem bytu 2+kk, Praha 6
Prodávající stanovili cenu měsíčního nájmu na 13.000 Kč*. Do home stagingu investovali 29.000 Kč. Byt byl pronajat za 3 dny s měsíčním nájmem 20.000 Kč. Investice se tak prodávajícím navrátila během jednoho a půl měsíce.
Prodej bytu 3+kk, Praha 4
Cena bytu byla stanovena na 4.200.000 Kč*. V rámci home stagingu proběhla rekonstrukce za 220.000 Kč, která obsahovala opravu stěn, výmalbu, natření zárubní, topných těles, výměnu dveří, položení koberce do 2 místností, nové osvětlení, repasovaní kuchyňské linky s novými spotřebiči.
Byt byl prodán za 4.960.000 Kč. Čistý zisk tak byl pro prodávající 540.000 Kč, což je 2,5násobek investované částky.
5 výhod home stagingu
Home staging tak může být velmi podstatnou součástí vašeho úspěšného prodeje nemovitosti. Pojďme si shrnout 5 důvodů, proč o home staging stát:
- prodáte nemovitost dráž, se správným home stagingem získáte až o 10 % navíc,
- prodáte nemovitost rychleji – už žádné ležáky,
- home staging vám pomůže ukázat z vaší nemovitosti to nejlepší, celý její potenciál,
- dostanete se do širšího okruhu zájemců díky univerzálnímu vzhledu interiérů,
- každá správná investice se vám vrátí.
Samozřejmě i zde záleží na tom, zda jej provedete správně. Proto vždy doporučujeme zvážit využití odborníka se zkušenostmi, který vám bude umět poradit, co na kupující skutečně zabírá a co nikoliv. Kvalitní makléř vám home staging zcela určitě nabídne: “Home staging děláme dnes již u každého bytu a rodinného domu, protože zásadním způsobem navýšil prodejnost nemovitosti,” říká pražský makléř Daniel Kotula.
Můžete si vybrat firmy či soukromé osoby, které se zaměřují výhradně na home staging, např. zmiňovaná agentura SellaFurniture, která se zabývá home stagingem v Praze.
Další možností jsou makléři, kteří se home stagingu věnují. A jak takového najít? Pošlete nám na FéRmakléři.cz poptávku a my vám najdeme ty nejlepší zkušené makléře ve vaší lokalitě. Naši makléři poskytují služby home stagingu nejen v Praze, ale i v Brně, Ostravě, či jakékoli jiné lokalitě.
---
*Původní ceny byly stanoveny podle průměru relevantních nabídkových cen v dané lokalitě a období. Získaná částka za nemovitost po provedení home stagingu tedy reflektuje skutečné navýšení ceny bytu oproti předpokládané ceně.
Vybíráme z 11 737 realitních makléřů z celé ČR. Doporučíme vám pouze ty kvalitní,
Prodávate nemovitost?
Získejte až o 10% vyšší cenu
Nechte si od nás doporučit ověřeného makléře, opravodovného specialistu v oboru,
s nejlepší nabídkou v dané lokalitě.
s nejlepší nabídkou v dané lokalitě. Finální volba je čiste na vás.
Naše srovnání je nezávazné a zdarma.
Publikováno: 8.1.2020
Poslední aktualizace: 26.4.2020