Pořídili jste si vlastní nemovitost? V tom případě byste měli vědět, že z ní každý rok budete odvádět daň z nemovitých věcí. Dříve byla tato daň známá pod názvem daň z nemovitosti. Přiznání k dani z nemovitosti se podává jen jednou. Poté budete od finančního úřadu pravidelně dostávat výzvu k zaplacení. Zjistěte, jak vysokou daň budete platit a jak správně daňové přiznání podat.
Obrázek: Daň z nemovitosti se platí každoročně.
Co je to daň z nemovitosti
Při pořízení nemovitosti se setkáte nejen s termínem daň z nemovitosti, ale také s daní z nabytí nemovitosti. Jaký je mezi nimi rozdíl?
Daň z nemovitosti
Skládá se z daně z pozemku a daně ze staveb a jednotek. Daní se pozemky, budovy, inženýrské stavby a jednotky, které se nacházejí na území České republiky a jsou zapsané v katastru nemovitostí.
Daň z nemovitých věcí upravuje zákon č. 338/1992 Sb. Přiznání se podává pouze jednou a daň se následně odvádí každý rok. Výše daně se může měnit podle různých okolností.
Daň z nabytí nemovitosti
U této daně se jednalo jednorázový poplatek. Základ daně tvořily 4 % z ceny nemovitosti nebo z tzv. směrné hodnoty, kterou určil finanční úřad. Přiznání se podávalo nejpozději do 3 měsíců od doby, kdy jste si nemovitost nechali zapsat do katastru a uplatnili na ni vlastnické právo.
Daň z nabytí nemovitých věcí byla zrušena 25.9.2020, a to se zpětným použitím pro vklady povolené katastrem nemovitostí od 1.12.2019.
Kdo platí daň z nemovitosti
Poplatníky daně z pozemků definuje § 3 zákona o dani z nemovitých věcí. Poplatníky daně ze staveb a jednotek vymezuje § 8 stejného zákona.
Jestliže jste si pořídili nemovitost v tomto roce, stačí se k dani z nemovitosti přihlásit až na začátku následujícího roku. V roce, ve kterém jste nemovitost koupili, daň platí původní majitel.
Příklad: Pokud jste koupili byt v roce 2020, platí za tento rok daň z nemovitosti původní majitel. Vy se k dani musíte přihlásit nejpozději do 31. ledna roku 2021. Pokud poslední den v lednu připadá na víkend, termín se posouvá na následující pracovní den. Doba úhrady připadá na konec května.
Po nabytí nemovitosti stačí daňové přiznání podat jednou a pak si nastavit trvalý příkaz, přes který budete finančnímu úřadu každoročně platit vyměřenou částku. Pokud se však parametry nemovitosti změní (například rekonstrukcí či jiným způsobem), musíte přiznání podat znovu, jelikož se změní i výše daně.